האם כדאי להשאיר את המזגן דולק ללא הפסקה

בקצרה – לא.

לא אמורים להשאיר מזגן דולק כל הזמן, מבלי לכבות. אבל זה גם תלוי למה אתם מתכוונים כשאתם אומרים “כל הזמן” – לפעמים זה נורמלי שהמזגן (לא משנה איזה סוג – מזגן מיני מרכזי, מזגן אינוורטר, מזגן חלון או כל יחידת קירור אחרת שיש בביתכם) עושה שעות נוספות ופועל בתדירות גבוהה יותר. בואו נראה במה מדובר:

המזגן שלכם צריך לפעול יותר כאשר:

בחוץ חם יותר. ככל שהטמפרטורה חמה יותר בחוץ, כך יקח למזגן יותר זמן כדי לקרר את הבית שלכם בטמפרטורה הרצויה. שעות פעילות נוספות טובות במקרים האלו – זה אומר המזגן שלכם עובד כמו שצריך. אבל גם אז, אתם עדיין אמורים לשמוע אותו נדלק ונכבה לפי הצורך (אלא אם כן יש לכם מזגן אינוורטר, שלמעשה לעולם לא נכבה אלא מתאים את עצמתו לרמת הקור או החום שבחוץ).

מתי אתם אמורים להיות מודאגים?

ישנם שני סימנים המעידים שלא הכל טוב עם המזגן שלכם:
חשבונות חשמל עצומים למרות שלא שיניתם כלום בדרך בה אתם מפעילים את המזגן.
הטמפרטורה בחדר לא משתנה, לא משנה כמה נמוך הורדתם את מספר המעלות בשלט.

מה אתם יכולים לעשות?

בדקו האם זרימת האוויר חסומה- כל מזגן צריך להיות מסוגל לנשום. אם זרימת האוויר אל, או מהמזגן שלכם חסומה, הוא הולך להתאמץ מאד כדי לעבוד. מאמץ = אנרגיה = חשמל.
מה עלול לסתום את זרימת האוויר?
* מסנן אוויר מלוכלך, סתום
* מנוע לא תקין
* דליפות
* פתחי אוורור סגורים או חסומים
תוכלו לבדוק את התיאוריה הזו על ידי כך שתשיטו את ידכם לפתח האוורור ותרגישו אם זרם האוויר קריר אך קלוש. הדבר הראשון שיש לעשות הוא לכבות את המזגן ולנקות את הפילטרים.
* בדקו אם סלילי המאייד מלוכלכים – המקרר עובר דרך סלילי המאייד וקולט את החום מהאוויר בבית. כאשר סלילי המאייד נקיים, אין שום בעיה. אבל ככל שנצבר שם יותר לכלוך, כך קשה יותר למקרר לספוג חום. כל השכבות הללו יוצרות מחסום. המזגן ממשיך לעבוד, אבל על פארש – החדר לא נהיה קר יותר.
* שיקלו להחליף מזגן – יש סיכוי שהמזגן שלכם כבר ישן וכדאי לכם להחליפו. מזגן הוא לא משהו שמזדקן איתכם – תוחלת החיים של רוב המזגנים היא כ- 15 שנים. לאחר מכן, הגיע הזמן לשדרג. פנקו את עצמכם עם מזגן מיני מרכזי חדש (עדיף בטכנולוגיית אינוורטר) או עם כל סוג שמתאים לצרכיכם ולביתכם, ותהנו מאוויר נעים לאורך כל השנה.