איך מחליטים איזה מזגן מומלץ בימינו

אחת הקלישאות הקשורות בטיפול פסיכולוגי אומרת שאם רוצים שהטיפול יצליח וישא פירות, צריך קודם כל להכיר בכך שיש בעיה. אפשר להשליך תובנה זו גם על תחומים אחרים. למשל, כאשר מתלבטים איזה מזגן מומלץ, כדאי קודם כל להגדיר את הבעיה. הרי הבחירה בין מזגן עילי, מזגן מיני או מזגן אינוורטר מומלץ תושפע ממספר שיקולים.

אם לפני כמה עשורים מיזוג אוויר היה מוצר מותרות, מעין “פינוק” לאנשים אמידים וחברות גדולות באזורים חמים, הרי שהיום השתנו פני הדברים.

חום כבעיה

גלי החום שהפתיעו את אירופה באוגוסט האחרון, מספרד ועד צפון סקנדינביה, (וגם אותנו בישראל, למרות שאנו מחזיקים מעצמנו עמידים) שברו שיאים חדשים. הדיון על האשמים בגלי החום הללו, בין אם זה התחממות גלובלית מעשי ידי אדם או זרם הגולף המתחמם, עדיין לא הוכרע. אבל דבר אחד כן ברור: זה לא רק מזג האוויר – הסביבה העירונית מעצימה את החום.

אי חום עירוני

בתכנון עירוני קיים המונח “אי חום עירוני”. זוהי תופעה של אזור עירוני שהוא חם יותר מהסביבה באופן משמעותי, בעיקר עקב פעילות אנושית. טמפרטורה בעיר עלולה לעתים להיות גבוהה בשמונה עד עשר מעלות צלזיוס ביחס לסביבתה, ולעתים אף יותר.

בין הגורמים להיווצרות אי חום עירוני ניתן למנות את:

  • כמות השטח הסלול והמרוצף. האספלט והבטון הכהים אשר משמשים לסלילת כבישים, ריצוף מדרכות ובניית גגות, הם אוגרי חום אשר מחממים את הסביבה.
  • היעדר אידוי (למשל, בשל חוסר צמחייה) מביא להתחממות ישירה עקב היעדר צל, ולהתחממות עקיפה עקב ירידה בצומח שמעלה את אחוז גזי החממה.
  • הבניינים הגבוהים בתוך אזורים עירוניים רבים יוצרים תופעה המכונה “קניון עירוני”. תופעה זו מעלה טמפרטורות עקב הצפיפות של קירות הבתים הגבוהים אשר מחזירים חום זה לזה, וגם חוסמת את הרוח ובכך מונעת פיזור פליטת גזים מכלי רכב למשל.
  • ריבוי כלי רכב העומדים בפקקים.
  • פליטת חום ממקורות שונים כגון מזגנים, מפעלים ועוד.

אז מה אפשר לעשות?

ישנם הרבה רעיונות יצירתיים שמתגלגלים ברחבי העולם, חלקם בגדר רעיון עדיין, וחלקם כבר מיושמים הלכה למעשה. במאמר קרוב נפרט יותר בהרחבה.

בהקשר של מיזוג אוויר חשוב לדעת, כאשר מבררים איזה מזגן מומלץ, שהמזגן מקרר בפנים אבל מחמם בחוץ; יש מעין מעגל קסמים של קירור אישי במחיר של חימום הסביבה.

כאשר מחפשים למשל מזגן אינוורטר מומלץ לברר את הדירוג האנרגטי שלו, אשר מצוין באתרים כמו זה של ענק המזגנים לצד כל דגם. דירוג אנרגטי משקף את דרגת השמירה על איכות הסביבה וכן את היכולת לחסוך בהוצאות החשמל הביתיות