התקנת מזגן מיני מרכזי כחלק מהליך שיפוץ דירה

שיפוץ דירה הוא הזדמנות מצוינת לשדרג גם את מערכת המיזוג בבית. ישנם לא מעט מקרים שבהם אנחנו כבר לא מרוצים מהתפקוד של המזגנים הקיימים, ובפרט אם הם מיושנים, ומבינים שכדאי להחליף אותם. אחרי התעמקות מסוימת בנעשה בתחום המסקנה המתבקשת שהפתרון היעיל ביותר והמשתלם ביותר לטווח הארוך הוא מזגן מיני מרכזי – אבל אז צץ מכשול שאי אפשר להתעלם ממנו: אם בדירות החדשות הסטנדרט הוא הכנה למזגן מיני מרכזי (או אפילו התקנת מכשיר חשמלי מתקדם שכזה), בדירות הוותיקות יותר נדרשת לא מעט עבודה כדי שניתן יהיה להתקין את פתרון הקירור שזקוק למנוע אחד כדי לקרר את כל המרחבים בבית.

כשזה המצב, רבים נרתעים מהבלגן והלכלוך ומסתפקים במזגן הקיים – אבל שיפוץ כל הדירה משנה כמובן את התמונה. אם ממילא שגרת החיים משתנה למשך פרק זמן מסוים, כדאי לנצל את ההזדמנות ולשדרג בנוסף לתשתיות השונות בדירה ולמראה שלה גם את מערכת המיזוג.

אילו עבודות נדרשות כדי להתקין מזגן מיני מרכזי?

מזגן מיני מרכזי הוא כאמור מערכת שמבוססת על מעבה (מנוע) אחד בלבד. כדי לקרר את כל חדרי הבית, יש כמובן צורך בצנרת שמסתעפת בין כל החללים השונים, בדרך כלל תבוצע הנמכת תקרה ועוד אפשרות היא התקנה של גופי תאורה סמויים ועוד אלמנטים עיצוביים כדי להבטיח מקסימום אסתטיקה.

מרכיב נוסף הוא פריסה מתאימה של קווי החשמל, ועוד חשוב לציין שכל הנושאים הנ”ל מצריכים תשומת לב גם מבחינה פרקטית וגם בהיבט האסתטי. במסגרת שיפוץ דירות קומפלט ממילא מבוצעות חציבות בקירות שונים, ברוב המקרים מומחה לעבודות גבס לוקח חלק בפרויקט, נעשים שינויים רבים בעיצוב וגם לנושא התאורה מוקדשת תשומת לב – מומלץ כמובן להחליט על התקנת המזגן המיני מרכזי עוד לפני שבוחרים מראה חדש לדירה ומתכננים את עבודות השיפוץ, אלא לקחת פעולה זו בחשבון במסגרת התכנון.

דגשים חשובים במסגרת תכנון השיפוץ

על-מנת שהמזגן החדש יספק את הטמפרטורה הרצויה בכל חדר במינימום מאמץ, ובהתאם גם עם צריכת חשמל מינימלית, כדאי לוודא שפתחי האוורור לא חסומים על ידי ארונות, שידות או פריטים אחרים.

עוד דגש חשוב בתכנון השיפוץ הוא הצורך בהנמכת התקרה – לטובת אזור שבו עוברות תעלות המיזוג וגם פרוסים בו קווי החשמל. מאחר שכל חלל הופך מעט נמוך יותר, מומלץ למקם בו קצת פחות חפצים כדי שלא ייווצר עומס יתר ויזואלי. בנוסף ייתכן שישנם ארונות שמגיעים עד לתקרה או סמוך לה, ובמקרים אלה חשוב לקחת אותם בחשבון כשמתכננים את המיקום של הפתחים של המזגן המיני מרכזי.

תכנון נכון של השיפוץ מבטיח מקסימום תועלת מהמזגן המיני מרכזי. בדירות גדולות יחסית עלות הקירור פוחתת משמעותית בטווח הארוך, ואם מצאתם איש מקצוע שמבצע שיפוץ דירה במחיר מבצע גם המחיר של המזגן, שהוא יחסית גבוה בהשוואה למזגנים עיליים, פחות משמעותי בחישוב הכולל של עלות שדרוג הבית.