איזה מזגן כדאי לקנות?

שאלה טובה מאד.
לכל יצרן יש קטלוג של לא מעט סוגים וקונפיגורציות של מזגנים. גם כאשר מדובר במערכת מיזוג דירתית קיימות מספר אפשרויות כמו מזגן רצפתי, מזגן עילי או מזגן מיני מרכזי, כאשר בכל אחת מהן יש “אופציות ביניים” נוספות.

אז איך מחליטים איזה מזגן כדאי לקנות?

כמו בצבא, מקובל לחלק מערכות מיזוג אוויר לשלוש קטגוריות עיקריות: מזגן מיני מרכזי, מזגן עילי ומזגן רצפתי. בכולן המזגן מפוצל, כלומר הוא מחולק לשתי יחידות: יחידת המדחס והמעבה, ויחידת המאייד.

מה ההבדלים בין הקטגוריות השונות?

  • מזגן מיני מרכזי

במזגן מסוג זה שתי היחידות צמודות זו לזו. האוויר מוזרם דרך תעלות עיליות לחלל הבית דרך פתחי האוורור. היתרון הבולט שלו הוא באפשרות למזג מספר חדרים במקביל בשקט יחסי. מבחינה זו, מזגן מיני מרכזי הוא מערכת מיזוג דירתית ‘בה”א הידיעה’. מצד שני, יש לו מספר חסרונות: מחיר התקנה יותר גבוה, מורכבות תכנון והתקנה, בגלל הצורך בהנמכת תקרה, חוסר אפשרות לשלוט בטמפרטורה בכל חדר לחוד, וגם הבעיה שתקלה ביחידה המרכזית עלולה להשבית מערכת מיזוג דירתית שלמה.

  • מזגן רצפתי

במזגן מסוג זה היחידה הפנימית סמוכה לרצפה בעוד שפתח יציאת האוויר ממוקם בחלקו העליון. יתרונותיו כוללים בין השאר את האפשרות למזג שני חדרים בו זמנית – על ידי התקנה על קיר משותף ופתיחת פתח ביניהם – ורמת רעש יחסית נמוכה. בין החסרונות ניתן למנות את תפיסת המקום על הרצפה ואת הצורך בחיבור תלת-פאזי בחלק מהמקרים, מה שמייקר את ההתקנה.

  • מזגן עילי

במזגן מסוג זה היחידה הפנימית מותקנת בגובה של 2 מטר ומעלה מעל הרצפה, עם פתח יציאת אוויר בחלק התחתון. זה המזגן הנפוץ ביותר בישראל, בזכות החיסכון במקום והגמישות במיקום ההתקנה. בין חסרונותיו הבולטים ניתן למנות מחיר התקנה גבוה יחסית, מגבלה של אורך צנרת, והפרש גבהים בין היחידות. מזגן עילי מתאים יותר לחדרים קטנים יותר מאשר לגדולים.

לסיכום

התחום של מיזוג אוויר לא שוקט על שמריו. המערכות נעשות יעילות יותר, חסכוניות יותר, שקטות יותר וידידותיות יותר לסביבה. מי שמתלבט איזה מזגן כדאי לקנות, שידע: יש פתרון לכל צורך.